Selamat Datang di blog Dede Puji Setiono

Senin, 22 Februari 2010

Syukur Dan Kufur

December 12th, 2009 by admin Leave a reply »

Syukur dan kufur : dua perkataan hampir sama dari sudut sebutan, tetapi sangat bertentangan dari sudut makna, bagai langit dan bumi, wangi dan busuk, cantik dan hodoh, dan lagi dan lagi….

Darul Quran Mosque

Darul Quran Mosque

Kedua – duanya berada dalam ayat yang sama :

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ }إبراهيم 7

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.

Kedua-duanya dimiliki oleh manusia, adakala dia bersyukur dan ada kala dia kufur. Bila bersyukur, segala anugerah digunakan pada tempatnya dan bila kufur, sudah tidak tahu siapa yang memberinya dan untuk apa dimilikinya.

Syukur seringkali disalahfahami. Syukur dikira cukup disebut di mulut “Syukur Alhamdulillah atas apa dan apa……”

Syukur sama erti dengan terima kasih, dalam bahasa arab di sebut syukran. Syukur dimelayukan dan semua orang faham ertinya. Bila disebut syukur, akan terbayangkan anugerah Allah dan bila di sebut terima kasih otak terus menerjah kepada pemberian manusia.

Tetapi syukur yang sebenarnya adalah : Menggunakan sesuatu pemberian pada tempat yang betul. Kasut dipakai di kaki bukan di tangan, syukurlah tu….baju kurung dipakai oleh perempuan bukan lelaki, syukurlah tu….

Ayuh lihat lebih jauh, tangan dianugerah oleh Yang Maha Pemurah untuk digunakan pada tempat yang betul dan baik, itulah syukur. Jika diguna untuk mencuri, itulah kufur. Mata untuk melihat kebesaran, bila melihat perkara maksiat, kufur lagi…Tidak menutup aurat juga dikira kufur.

Alquran dan Hadis manusia perlu guna untuk menjalani kehidupan, itu juga bersyukur. Ambil yang lain dari keduanya sebagai rujukan hukum sudah tentulah jadi kufur.

Jelasnya syukur bukan sekadar di mulut bahkan perlu dijalankan oleh anggota tubuh.

Kufur pula sinonim dengan orang kafir. Kufur adalah perbuatan dan kafir pula pelaku kufur itu. Kufur juga disebut juhud (bunyi hampir sama dengan jahat, boleh jadi jahat datang dari perkataan ni, wallhua’lam) Asal juhud, jahad. Sebut saja kafir terbayang si penyembah tokong dan selainnya. Kafir=musyrik. Kafir lawannya muslim.

Orang islam tak buat kufur ke? Orang islam ada yang buat kufur, namanya kufur nikmat. Tidak guna anugerah Allah pada tempatnya. Orang kafir, kufur mereka lebih besar yakni menyengutukan Allah atau menyamakan Allah dengan patung sembahan mereka. Dosa syirik pada Allah ni adalah yang paling besar, kekal dalam neraka selama-lamanya. Nauzubillah…


وإذ قال لقمان لابنه وهو يعظه يا بني لا تشرك بالله ..إن الشرك لظلم عظيم : 13 سورة لقمان

13. Dan (Ingatlah) ketika Luqman Berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar”.

Kufur asalnya datang dari iblis laknatullah. Dia bersumpah di depan Allah akan menyeret manusia ke nereka bersama-samanya, sebagai temannya. Banyak orang tak tahu dan banyak juga buat-buat tak tahu…

Tugas kita : perlu pilih antara keduanya, mahu syukur atau mahu kufur. Keduanya ada akibat. Dengan syukur ditambah lagi dan dengan kufur derita menanti . Pilihlah sebagai orang bijak YAA ULIL ALBAAB…..

Sekian,

0 komentar:

Posting Komentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More